När norska ReTyre hörde av sig och undrade om jag ville vara med och prova deras däck så blev jag så klart nyfiken. Erik hade läst om däcken på Pinkbike och tyckte absolut att jag borde prova däcken. Efter några mail fram och tillbaka så var ett paket med slicks och dubbdäck till min mountainbike på väg med DHL.
Vad är ReTyre- däck då? Som jag förstod det så är det däck för ”vanliga cyklister” som pendlar till och från jobbet och som på ett enkelt sätt vill få på dubbdäck om det blir halt eller mtb-däck om man vill ta en tur i skogen efter jobbet. Man sätter på ett par slicks som grunddäck som man kan cykla asfalt på den varma delen av året. På däcket sitter en dragkedja. Med hjälp av dragkedjan kan man sen koppla på ex dubbdäck när det blir vinter.
Lådan kom snabbt och så var det dags att öppna och kolla vad som var med. Först kom asfaltsdäcken ReTyre One. Så släta däck har aldrig suttit på min mountainbike tidigare. Sen var det förpackningar med vinterdäcken Ice Racer. Re Tyre har två olika vinterdäck och jag hade önskat det som var grövre för att kunna cykla med dem i skogen på vintern. De är gjorda för lite mer rejäl vinter med ordentligt med snö och is. I Göteborg så har vi kanske inte så mycket snö på vintern men det blir ofta isigt på vägar och på stigarna i skogen. En förvaringspåse till dubbdäcken och ett verktyg plus extradubb för att sätta i nya dubb i vinterdäcken när man förlorar någon dubb då och då, följde också med.
Erik som är van att byta däck hjälpte mig att växla över till ReTyre One på min cykel. Det gick enkelt och sen skulle man helst vänta i 24 timmar innan man började använda vinterdäcken så att däcken fick lite tid för att expandera och hitta sin rätta form. Om man inte ville vänta 24 timmar så skulle man istället ta en kortare tur på slicksen innan man drog på dubbdäcken.
Jag lät mina ReTyre One sitta på över natten och vid lunch dag två så tog jag för säkerhets skull en kortare tur på två-tre kilometer innan jag tog på dubbdäcken.
förtsättning följer…